Brexit komt dichterbij: banken zijn goed voorbereid en staan klaar voor hun klanten

22 maart 2019

Op 29 maart 2019 zou het Verenigd Koninkrijk normaal gezien de Europese Unie verlaten. De Britse premier Theresa May heeft de Europese Unie echter om een uitstel van de Brexit gevraagd. De Europese lidstaten zijn bereid om uitstel te verlenen tot 12 april of 22 mei. Er heerst dus nog altijd onduidelijkheid over de exacte timing en de vorm die Brexit zal aannemen. 

Een ding staat vast: de Belgische banken hebben zich goed voorbereid op elk mogelijk scenario: soft Brexit, hard Brexit, uitstel of afstel. Voor particulieren verandert er weinig. Ondernemingen ondervinden mogelijks wel problemen. Voor hen heeft Febelfin één boodschap: praat tijdig met uw bankier.

Wat verandert Brexit voor ondernemers?

België heeft zeer nauwe handelsbanden met het Verenigd Koninkrijk. Voor de export en import van goederen en diensten is het land onze 4de en 5de handelspartner.

Een harde brexit zal dan ook een impact hebben op de operationele werking en/of de verkoopcijfers van veel bedrijven.

De redenen moeten we niet ver zoeken:

  • verhoogde handelstarieven
  • volatiele wisselkoersschommelingen
  • meer douaneformaliteiten
  • dalende vraag naar producten en diensten
  • afwijkende toekomstige regelgeving
  • ...

De financiële sector is zich hier heel goed van bewust. Febelfin staat in contact met andere sectorfederaties om de gevolgen van Brexit op sectorniveau op te volgen en - indien nodig - ondersteunende maatregelen te bespreken.

Individuele bedrijven kunnen dus verscheidene problemen ondervinden door Brexit. Voor hen heeft Febelfin één belangrijke boodschap: praat tijdig met uw bankier. Hoe sneller de bank op de hoogte is, hoe meer mogelijkheden er zijn om samen een goede oplossing te vinden.

Wat verandert Brexit voor particulieren?

Voor de Belgische consument heeft Brexit weinig impact op zijn dagelijkse bankzaken.

Ook op vakantie in het VK zal hij bijvoorbeeld met zijn Belgische debet- en kredietkaart kunnen blijven betalen en geld afhalen.

Het wordt een ander verhaal als er mensen klant zijn bij een Britse bank of willen beleggen in Britse financiële instrumenten:

  • Een Britse bank zal een bijkantoor moeten openen op het Europese vasteland (België) om haar klanten te kunnen blijven bedienen.
  • Of consumenten kunnen beleggen in financiële instrumenten die in het Verenigd Koninkrijk zijn uitgegeven of genoteerd, hangt af of de instrumenten na een eventuele harde Brexit nog voldoen aan de EU-regels. De banken zullen hun klanten hierover duidelijk informeren.

Hoe staat het met de banken?

Een harde Brexit zou voor elke partij economisch gezien het slechtste scenario zijn. Maar de Belgische financiële sector is goed voorbereid. Op welk scenario Brexit uiteindelijk ook zal uitdraaien, de Belgische banken zullen hun dienstverlening niet onderbreken.

De banken hebben allen een plan uitgewerkt dat hen voorbereidt op de gevolgen van een eventuele hard Brexit. Welke maatregelen daarin staan, verschilt per bank en hangt af van de aangeboden dienstverlening. De plannen werden gedeeld met de toezichthouders: Europese Centrale Bank, Nationale Bank van België en de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA).    

Dit maakt dat de Belgische banken de eindspurt naar Brexit goed georganiseerd afwachten. Hun dienstverlening zal optimaal blijven, ongeacht het scenario.

Meer weten?

Contacteer de persdienst van Febelfin via het centrale persnummer 02 507 68 31 of via press@febelfin.be.

Meer over: