Opgelet voor aankopen op valse websites die hoge kortingen bieden via sociale media

20 december 2017

Worldline stelt momenteel een stijging vast van het aantal fraudepogingen met kredietkaarten na online aankopen via frauduleuze webshops. We raden consumenten aan om extra waakzaam te zijn voor advertenties met zeer hoge kortingen op Facebook en Instagram. Via de advertenties komen consumenten terecht op onbekende webshops met een extensie .be of .nl, waarachter valse websites verborgen zitten.

Blijf dan ook op elk moment alert bij het online shoppen. Volgende tips helpen u om u niet te laten misleiden door frauduleuze webshops:

  • Kies voor webwinkels die u zelf kent;

  • Controleer of de betaalzone van de website goed beveiligd is: het webadres begint met https i.p.v. http en er verschijnt een hangslot;

  • Controleer de contactgegevens van de onderneming. Elke webshop moet deze vermelden, maar een namaakwebsite heeft meestal alleen maar een contactformulier of e-mailadres. Als u nergens informatie vindt over het bedrijf dat achter de website zit, koopt u er beter niets;

  • Kijk na of de website alle reglementering volgt: u moet op de site informatie terugvinden over de prijs, het terugsturen van goederen, de betaalwijze, …;

  • Ga op zoek naar ervaringen van andere consumenten met de website;

  • Ga na of u daadwerkelijk een ontvangstbevestiging van uw bestelling hebt gekregen per e-mail;

  • Bekijk de website grondig. Oogt de website niet zo professioneel als u mag verwachten van een bekend merk, wees dan extra waakzaam;

  • Controleer regelmatig uw rekeninguittreksels;

  • Stelt u fraude vast met uw bankkaartgegevens, neem dan onmiddellijk contact op met uw bank en Card Stop op het nummer 070 344 344;

  • Consumenten en ondernemingen kunnen malafide websites melden op https://meldpunt.belgie.be.

Meer tips om veilig te betalen vindt u hier.

Met de juiste voorzorgsmaatregelen blijft elektronisch betalen dus de meest aangewezen keuze om aankopen te doen. Het is snel, makkelijk, veilig en altijd beschikbaar.

Vice-eersteminister en minister van Werk, Economie en Consumenten Kris Peeters: “Aanbiedingen die te mooi klinken om waar te zijn, zijn ook meestal niet waar. Als u twijfelt over de betrouwbaarheid van een website, kunt u best eens de naam van de website of de naam van de uitbater opzoeken op internet. Daar komt u vaak al heel wat door te weten. Verder raad ik consumenten aan om verdachte of frauduleuze webshops te melden bij het Meldpunt van de federale overheid. De overheid kan zo sneller actie ondernemen. De afgelopen tijd hebben we heel wat frauduleuze websites kunnen sluiten dankzij meldingen van consumenten.”

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u terecht bij:

  • Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin op het centrale persnummer 02 507 68 31 of via press@febelfin.be

  • Chantal De Pauw, woordvoerster FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie op het nummer 02 277 76 64 of via chantal.depauw@economie.fgov.be

Meer over: