Pers

  • 16 april 2019

    Op vrijdag 19 en maandag 22 april zijn de Belgische banken gesloten. Digitaal betalen blijft tijdens die dagen wel perfect mogelijk. Consumenten kunnen dan ook zonder problemen online, met de smartphone en met de kaart betalen. Febelfin raadt iedereen wel aan om tijdig overschrijvingen in te plannen. Tijdens het verlengde Paasweekend duurt het namelijk wat langer voordat geld overgeschreven wordt.

  • 6 maart 2019

    Febelfin juicht het wetsvoorstel van CD&V toe dat ondernemingen verplicht om minstens één digitale betaalmethode te voorzien. En dit naast de mogelijkheid om cash te betalen.

  • 5 maart 2019

    Op 18 februari verscheen in het Staatsblad een Koninklijk Besluit over de uitvoering van de PAD-richtlijn (Payment Account Directive) in België. Deze Europese betaalrichtlijn focust op drie zaken: de overstap naar een andere bank vergemakkelijken, ervoor zorgen dat iedereen een basisbetaalrekening krijgt en de kosten van een betaalrekening transparanter maken. Op dat laatste vlak bestaat er in België al een reglementering sinds 1995, en dit in tegenstelling tot vele Europese landen.

  • 4 maart 2019

    Wie herkent de volgende situatie niet? Bij het in orde brengen van wat administratie duikt een vergeten factuur op. De uiterste betaaldatum: vandaag. Paniek is vanaf nu niet langer nodig. Via een instantoverschrijving of Instant Payment staat het geld binnen een paar seconden op de rekening van de begunstigde. Dag stress, welkom gebruiksgemak.

  • 27 februari 2019

    Consumenten van vandaag gaan anders om met hun bank dan pakweg vijftien jaar geleden. Febelfin stelt vast dat klanten steeds meer hun bankzaken digitaal beheren. Vooral mobiel bankieren zit enorm in de lift. Uit een bevraging van iVOX bij 1.000 personen, blijkt dat 4 op de 5 Belgen gebruik maakt van mobiele apps. Daarvan is 76% tevreden over de gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden van zijn apps. 

  • 21 februari 2019

    VIER-presentator Pedro Elias kroop vanavond in de rol van phishingcrimineel tijdens zijn programma “Control Pedro”. Hij stal 100 euro van de rekening van Evi Hanssen. Hoe dat zo makkelijk kon? Bij het shoppen van een DVD, had Hanssen nietsvermoedend haar bancaire gegevens online ingegeven op een website. Addertje onder het gras: de website was nagemaakt. De enige manier om deze vorm van phishing te vermijden: typ altijd zelf het adres van een website in de adresbalk. Febelfin roept iedereen bovendien op altijd waakzaam te zijn als er vertrouwelijke - en zeker bancaire - gegevens gevraagd worden via internet.

  • 4 februari 2019

    Het aantal gewapende overvallen op Belgische bankkantoren was nog nooit zo laag. In 2018 gebeurden er 2. Tien jaar geleden waren dat er nog meer dan honderd. Deze spectaculaire daling zien we ook bij het aantal inbraken in bankkantoren. Vorig jaar waagden inbrekers 12 keer hun kans. In 2008 en 2009 waren dat er tientallen keren meer. Dat komt omdat banken hun kantoren beter beveiligen én omdat er steeds minder cash geld is in de kantoren. Dat verklaart ook waarom het aantal (pogingen tot) plofkraken van geldautomaten wel is gestegen: 18 in 2018, tegenover 4 in 2017. Maar ook hier nemen de banken voortdurend maatregelen om deze criminaliteit te voorkomen.

  • 25 januari 2019

    Op 1 februari vorig jaar werd de dienst Bankswitching vernieuwd. Klanten kunnen sindsdien nog makkelijker van bank veranderen dan vroeger. Met zowat 72.000 gebruikers het voorbije jaar slaat de gebruiksvriendelijkheid van Bankswitching duidelijk aan. Om een bankoverstap te laten slagen, rekenen de banken op de medewerking van de tegenpartijen. Wanneer een klant verandert van bank moeten ook zijn schuldeisers met domiciliëringen (bv. een elektriciteitsleverancier) en terugkerende betalers (bv. zijn werkgever) de nieuwe betaalgegevens gebruiken. Dat gebeurt niet altijd tijdig. Febelfin roept de tegenpartijen daarom op om hun gegevens zo snel mogelijk bij te werken.

  • 24 januari 2019

    Zondag valt het doek over het biljet van 500 euro. De Nationale Bank van België en de meeste andere centrale banken in de eurozone geven vanaf dan het fraudegevoelige biljet niet meer uit. De bankbiljetten die al in omloop zijn, kunnen wel nog steeds worden gebruikt. Febelfin spoort de consument aan om te kiezen voor digitale betalingen. Die zijn gemakkelijk, snel, altijd beschikbaar én een stuk veiliger.

  • 10 januari 2019

    De Belgische klant voert vandaag heel wat bankzaken digitaal uit. Bovendien wil hij dat 24/24 en 7/7 kunnen doen. De banken stellen hun aanbod en kanalen hier dan ook op af. Dat betekent echter niet dat Febelfin voorstander is van een volledig cashloze samenleving.

Pagina's