Pers

  • 5 september 2018

    Febelfin CEO Karel Van Eetvelt toont alle begrip voor de verontwaardiging over de schikking van ING in Nederland met het gerecht in een witwaszaak. “Alle bankmedewerkers moeten zich ervan bewust zijn dat ze mee verantwoordelijk zijn voor de antiwitwasstrijd. Banken in België doen dit al goed en zijn een cruciaal onderdeel in de strijd tegen fraude en witwassen.”

  • 24 juli 2018

    Wie sinds zaterdag 21 juli 2018 een crowdfundingsactie opzet, dient geen prospectus meer aan te maken als hij minder dan 5 miljoen EUR wenst op te halen. Tot dan moest zo’n gedetailleerd informatiedocument opgemaakt worden voor acties vanaf 300.000 EUR. Febelfin toont zich tevreden met de versoepeling van de Prospectuswet. Dankzij de inspanningen van de regering kunnen kmo’s makkelijker toegang krijgen tot de alternatieve financieringsmarkt. De nieuwe wet is dan ook een welgekomen duw in de rug van ondernemers die op zoek zijn naar risicokapitaal.

  • 25 mei 2018

    Vandaag, vrijdag 25 mei, treedt de General Data Protection Regulation (GDPR) in werking. De Europese privacywetgeving zorgt voor meer transparantie en scherpt de rechten en de bescherming van de consumenten aan op het vlak van persoonlijke informatie. Doelstellingen die de Belgische banken alleen maar toejuichen. Ze springen zorgvuldig om met klantengegevens: de banken geven geen klantendata door aan derden voor commerciële doeleinden, tenzij de klant daar specifiek toestemming voor geeft.

  • 7 mei 2018

    Een zichtrekening kost in België gemiddeld tussen 21,95 EUR en 49,64 EUR. Het goedkoopste type betreft een elektronisch profiel zonder kredietkaart. Het duurste profiel is een traditioneel profiel met kredietkaart en begeeft zich nog steeds onder de 50 EUR. Daarmee kost een zichtrekening in België beduidend minder dan in de rest van Europa.

  • 20 december 2017

    Worldline stelt momenteel een stijging vast van het aantal fraudepogingen met kredietkaarten na online aankopen via frauduleuze webshops. We raden consumenten aan om extra waakzaam te zijn voor advertenties met zeer hoge kortingen op Facebook en Instagram. Via de advertenties komen consumenten terecht op onbekende webshops met een extensie .be of .nl, waarachter valse websites verborgen zitten.

  • 5 december 2017

    Binnen enkele weken gaat het nieuwe jaar van start. Traditiegetrouw gaat dit gepaard met een aantal wijzigingen op financieel en economisch vlak. In 2018 is dit niet anders. We lijsten de belangrijkste werven graag chronologisch voor u op.

  • 14 juli 2017

    Vanaf 1 februari 2018 wordt het voor de consument nog eenvoudiger om over te stappen naar een andere bank. Hij zal namelijk niet langer zelf zijn nieuwe rekeningnummer moeten doorgeven aan pakweg zijn werkgever of elektriciteitsleverancier. Zijn nieuwe bank zal dat op zich nemen. Via de nieuwe centrale dienst Bankswitching stuurt zij de meldingen van een bankoverstap door aan de verschillende schuldeisers en opdrachtgevers van terugkerende overschrijvingen.  

  • 30 november 2016

    Binnen iets meer dan een maand wordt het nieuwe jaar ingezet. Traditiegetrouw gaat dit gepaard met een aantal wijzigingen in alle domeinen van het dagdagelijkse leven. Ook op financieel en economisch vlak is dit niet anders. 

  • 2 juni 2016

    Dankzij de Europese basisbankdienst kan elke burger voor een beperkt bedrag een zichtrekening bij een bank openen en diverse bankverrichtingen verrichten. Dit recht geldt eveneens voor vluchtelingen en asielzoekers. Ngo’s en hulporganisaties hebben echter aangegeven dat hierover bepaalde onduidelijkheden bestaan. Om aan deze bezorgdheid tegemoet te komen heeft Febelfin, in samenwerking met haar leden, een FAQ opgesteld die toelichting geeft over de meest gestelde vragen.

  • 30 mei 2016

    De Belgische burger is zeer gevoelig voor het verwerken en delen van zijn persoonlijke (financiële) gegevens. Zo wil hij liever niet dat het saldo en nummer van zijn rekening, zijn inkomen of informatie over zijn beleggingen breed verspreid worden. Wel heeft hij er vertrouwen in dat zijn bank goed omgaat met deze gegevens en staat hij open voor het gebruik van zijn gegevens in ruil voor een betere en snellere dienstverlening. Dat blijkt uit een studie die Febelfin liet uitvoeren door het onderzoeksbureau Profacts.

Pagina's